Gyakran ismételt kérdések

Kérlek, mielőtt kérdeznél, fusd át ezt a listát, hátha megtalálod a választ. Köszönöm!

Be kell jelentkezni az órákra?

Igen, mindenképpen egyeztessünk, mielőtt eljössz hozzám órára. A helyek száma korlátozott, mert mindenki gyakorlására oda szeretnék figyelni, nálam nem tömegsport szokott lenni. Azt sem szeretném, ha csalódnál, mert esetleg nem férsz be egy órára. Ugyanez természetesen az online óráimra is érvényes, és ott kifejezetten kis csoportjaim vannak, hiszen nehezebb mindenkire megfelelően odafigyelni. 

Hetente hányszor kell gyakorolnom?

Nem áltatlak: tartós változás eléréséhez kevés lesz heti egy-két óra gyakorlás. Persze az is sokat jelent: oldja a merev izmokat, a stresszt, a görcsöket, és ugyanakkor új impulzusokat ad. De a hatása valószínűleg nem tart ki a következő hétig, így mindig visszarendeződnek azok a rossz állapotok, rögzült minták, amit a jóga gyakorlásával helyre billentetettél. De ez nem azt jelenti ám, hogy mindennap órákon át kell jógáznod! Nálam mindenki megkapja a saját “jógakapszuláját”, ami egyénre szabott, a saját napirendjébe illeszthető, napi 10-20 perc rendszeres otthoni gyakorlást jelent. Ha ezt vállalod és végigcsinálod, valódi, tartós fejlődést és pozitív változásokat fogsz tapasztalni. 

Merev és rugalmatlan vagyok. Fogom bírni az órákat?

Mi az, hogy! A jógát neked receptre kellene felírni. Ha nem nyújtod át megfelelően a merev, kötött izmaidat, azok egyre inkább zsugorodni fognak, csökken a tápanyagellátottságuk, és ez az izmok lassú, de biztos leépüléséhez vezet. Ezeket a feszültségeket szépen, lassan, finoman ki lehet oldani. Mindenki tud önmagához mérten lazulni – és ebben nemcsak a nyújtások, hanem az órán alkalmazott relaxációs technikák is segíteni fognak. A hosszabb pózkitartással végzett jógagyakorlatok – a statikus nyújtás és az izometriás izomösszehúzódás – anélkül tartják fiatalosan az izmokat, hogy megterhelnék az izületeket, vagy beindítanák a szervezet lebontó folyamatait, és kizsigerelnék a testet. Egy ilyen óra után energikusabb, frissebb, lazább, ugyanakkor magabiztosabb és nyugodtabb leszel. Bízz magadban, menni fog!

Állandóan fáj a hátam és a derekam. Én is mehetek?

Az a problémád súlyosságától függ. Ha nincs sérved, akkor gyere bátran – az óráim gerinckímélőek. Folyamatosan képzem magam, és figyelemmel kísérem a legfrissebb porckorong-kutatásokat, valamint a most divatos (és azért valljuk be: a jóga számára már évezredek óta jól ismert) fascia-témában is otthon vagyok. Az Akadémián, ahol végeztem, kifejezetten nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy minden klasszikus jóga ászanának tanuljuk meg a módosított, könnyített, esetleg segédeszközös változatát – a gyakorlók aktuális állapotának megfelelően. 

Magas vérnyomással lehet jógázni?

Ez is attól függ, mennyire súlyos a helyzet. Más odafigyelést igényel a kezeletlen, és mást a gyógyszerekkel beállított magas vérnyomás, ezért kérlek, ezt mindenképpen jelezd nekem még az első találkozás előtt. Okosan felépített gyakorlatsorokkal rendezni lehet a magas vérnyomás állapotát, de fontos, hogy csakis képzett jógaterapeuta által összeállított kezelési terv alapján gyakorolj, és tartsd be az előírásokat. Ha beleállsz egy ilyen projektbe, nagyobb fegyelemre és tudatosságra lesz szükséged – de az amúgy sem árt ebben a világban, nem?

Nem vagyok spirituális típus. Mit adhat nekem a jóga?

Elárulom: én sem tartom magamat spiri-ezo-izének. A jógához erre nincs is szükség (úgyis jön majd magától, aminek ehhez kapcsolódóan jönnie kell). A jógához elsősorban fegyelem és elhatározás kell, valamint kíváncsiság és nyitottság. Egy ősi, évezredes bölcsesség, aminél szerintem még nem találtak ki jobbat a testnek és a léleknek. Belőle táplálkozik többek között a modern gyógytorna (igen, a most divatos fasciális alapokon nyugvó tréningek is), és az összes így-úgy elnevezett gerinctorna. Koncentrációs, relaxációs gyakorlatainak eredményességét többek között a modern autogén tréninggel kapcsolatos kutatások igazolják, tisztító gyakorlatait pedig receptre kellene felírni mindenkinek. Az én nagy kedvencemnek, a pránájámának pedig – amit az egyszerűség kedvéért nevezzünk most légzőgyakorlatoknak – olyan stresszoldó és személyiségformáló hatása van, hogy nagyon sok betegséget meg lehet vele gyógyítani – ezt bizonyítják korunk idegrendszerrel kapcsolatos kutatásai is.  Az a fantasztikus, hogy minden technikája nagyon egyértelműen, pontról pontra le van írva az ősi szövegekben (lásd a két alapművet, Patandzsáli Jóga Szútráit és Szvatmaráma HathaPradipikáját), és ezek feltárása folyamatosan zajlik jelenleg is, hála az indiai kormány ébredésének: rájöttek végre, mekkora kincset őriznek könyvtáraikban, így folyamatosan dolgozzák fel az ősi szövegeket. Arra is költenek, hogy az itt leírt technikákat a gyakorlatban kipróbálják, és a hatásokat tudományosan mérjék, elemezzék – többek között Lonavlában, a Kaivalyadham Jógakutató Intézetben is ezzel foglalkoznak, ahol Istennek hála én is tanulhattam. Szóval semmi humbug, csak színtiszta gyakorlás és tudatosság – ennyi az egész. 

Húsevő vagyok. Én is jógázhatok?

Igen, téged is várlak szeretettel. A jógának is van egyfajta “Tízparancsolata”, amelynek egyike az Áhimszá, ami nagyjából annyit tesz: nem ártás. Emiatt nem eszik húst az, aki komolyabban gyakorol. Ám ide meg kell érkezni, ezt nem lehet csak úgy magadra erőltetni. Sőt, ha erőszakot teszel magadon, és megtagadod magadtól a húsevést, pedig szeretnél húst enni, akkor éppen ennek a nem ártás elvének mondasz ellent, hiszen  magaddal szemben vagy durva és erőszakos. Ilyet ne tegyél, kérlek! Az a saját tapasztalatom, hogy a jóga gyakorlása során el fog jönni az a pillanat, amikor már nincs szükséged semmiféle stimulánsra – mert ahogy a cukor, az alkohoz vagy a cigi, úgy a hús is az -, ugyanis magasabb lesz az energiaszinted. Emellett a részvét, az érzékenység is fokozódik benned – szóval lassanként megérkezel oda, hogy nem akarsz már állatokat enni. De ez hosszú út, és nem is biztos, hogy a tiéd. Emiatt ne foszd meg magad a jóga egyéb áldásaitól. Mértéket persze tarthatsz a húsevésben, ahogyan a böjtök is valódi áldást jelentenek testnek-léleknek egyaránt – de ez már egy másik téma.